Coaching

Opleiding Coaches

Opleiding Coaches

Coaches zijn een onmisbare factor in de cricketontwikkeling van spelers. Coaches met een coaching opleiding zijn op de hoogte van de meest recente trainingstechnieken. Zij stemmen de programma’s af op de ontwikkeling van hun spelers. Kwaliteit, veiligheid, verantwoordelijkheid en plezier staan bij gediplomeerde coaches centraal. Deze coaches zijn verplicht hun EHBO certificaat te halen en worden aangeraden de cursus In Veilige Handen te volgen. Level 2 coaches kunnen jeugd cricket programma’s plannen en coördineren. De ECB Coach Support Worker (Level 1) kan de ECB Level 2 coach assisteren.Klik hier voor meer informatie over coaching cursussen.

Tevens zijn er cursussen en bijscholingen, georganiseerd door de Academie voor Sportkader (ASK), onderdeel van NOC*NSF, over de manier van coachen en het veilig en verantwoord omgaan met minderjarigen.

Kijk voor meer informatie en het volledige aanbod op

www.nocnsf.nl en

www.academievoorsportkader.nl/bijscholing/trainersencoaches.

Gedragsregels

Gedragsregels

De KNCB heeft een gedragscode voor coaches, begeleiders, spelers en ouders. Zie tevens gedragsregels hoofdstuk Veilig Sport Klimaat.

Aantal coaches en begeleiders per jeugdtraining of -wedstrijd

Aantal coaches en begeleiders per jeugdtraining of -wedstrijd

aantal coaches aantal jeugdleden activiteit inhoud
1 Level 2 coach 24 jeugdspelers groepstraining zachte bal
1 Level 2 coach 16 jeugdspelers groepstraining harde bal
1 Level 2 coach 8 jeugdspelers kooi met harde bal 2 batten, 4 bowlen,
2 oppadden
1 gediplomeerde
coach, 1 begeleider
jeugdteam wedstrijd 2 volwassenen

De gediplomeerde coach draagt zorgt voor de veiligheid van (andere) coaches, spelers en de begeleiders. Een groep van 8 spelers onder leiding van 1 Level 2 coach mag niet verdeeld worden over 2 kooien. Hierbij is onvoldoende toezicht op alle spelers en daarmee komt de veiligheid van alle aanwezigen in gevaar. Een coaching assistent die een workshop ‘CDW 6: Working in the Nets’ heeft gevolgd kan wel de verantwoordelijkheid van een kooi nemen, maar de eindverantwoording voor beide kooien blijft bij de aanwezige gediplomeerde Level 2 coach.

Het wordt aangeraden trainingen onder toezicht van 2 volwassenen te laten plaatsvinden. Bij gemengde groepen (meisjes en jongens) wordt aanbevolen de trainingen te laten bijwonen door volwassenen van beide sexen.

Stappenplan sportieve ontwikkeling van (jeugd-)spelers

Stappenplan sportieve ontwikkeling van (jeugd-)spelers

Het stappenplan (Cricket fundamentals) brengt in kaart wat kinderen op een bepaalde leeftijd fysiek en mentaal kunnen leren. Dat wil niet zeggen dat álle kinderen dat ook daadwerkelijk zullen doen. Hun ontwikkeling blijft afhangen van het plezier dat ze ondervinden in de spelvormen tijdens de trainingen en hun natuurlijke aanleg (talent).

pdf-petit1 Cricket Fundamentals as taught by KNCB Coaches
pdf-petit1 KNCB Player’s Pathway

Leren Cricketen met Plezier: trainen spelenderwijs

Leren Cricketen met Plezier: trainen spelenderwijs

Laat ook de jongste kinderen niet stilstaan in een kooi, wachtend op hun beurt. Maak van elke training tot U11, een leuke, actieve middag vol cricketspelletjes. Voorbeelden vind je in de volgende handige coaching hulpboekjes:

pdf-petit1 Teach Cricket: Chapter 1Chapter 2Chapter 3Chapter 4Chapter 5Chapter 6Chapter 7Chapter 8Chapter 9
 pdf-petit1 Cricket Spelenderwijs
 pdf-petit1 CricKids aan de slag
 pdf-petit1 SMASH Cricket en Scoreformulier
pdf-petit1 Australische Milo T20 Blast
pdf-petit1 ICC Modified Games

Coaching Tips

Coaching Tips

Er is een handig praktijkboekje voor trainers, coaches en teambegeleiders: “4 inzichten over trainerschap”. In dit kleurige boekje worden de vier belangrijke kernkwaliteiten van trainer coaches benoemd, toegelicht en geïllustreerd met praktische tips:

  • Structureren: Je maakt afspraken en biedt duidelijkheid en structuur. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt.
  • Stimuleren: Je enthousiasmeert, stimuleert, complimenteert en legt de nadruk op wat goed gaat. Fouten maken is juist goed, want daar leer je van.
  • Individueel aandacht geven: Je zorgt dat ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Bovendien probeer je je aanwijzingen af te stemmen op het niveau van ieder kind.
  • Regie overdragen: Je stelt vragen, je luistert naar de kinderen en je probeert ze stapsgewijs verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.

Dit praktijkboekje is per mail aan te vragen bij de Academie voor Sportkader: opleidingen@nocnsf.nl.

Of download hem hier.

Animatiefilmpje “4 inzichten ….”
Naast het praktijkboekje is ook een animatiefilmpje met dezelfde titel gemaakt. In dit filmpje worden de vier inzichten speels geïntroduceerd. Bekijk hier het filmpje.

Of kijk bij “Coachingtips; Bemoedigen, duim omhoog!”

pdf-petit1 Bemoeding, duim omhoog!

Sporten en Gezondheid

Sporten en Gezondheid

Richtlijnen sporten bij griep en verkoudheid

Sporten en griep: levensgevaarlijk. Doe de nek-check om te bepalen of je kunt sporten.

Trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Rust nemen dus en niet trainen! Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

De ‘nek-check’ om te bepalen of je kunt sporten
Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een
ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’.
Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn,
keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje.
Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid,
koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten.

Twee gouden regels:
Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.
Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze
temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuur verlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.
Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.
Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.
Tip: Houdt een logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen!

Op www.sportzorg.nl is een voorbeeld van een logboek te vinden.

Wist je verder dat:
Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep “eruit gezweet kan worden” onterecht is?
Sporten met koorts wordt sterk afgeraden.